Groep 2

Beste ouder(s),

De zomervakantie komt al een beetje dichterbij: hoog tijd om buiten te spelen met Schatkist! Pompom en Loeloe willen ook buiten spelen, maar ze kunnen het niet eens worden wat ze dan gaan spelen: verstoppertje of met de bal spelen? Maar de bal is slap en moet worden opgepompt. Pompom gaat op zoek naar de fietspomp in het schuurtje van oma. In het schuurtje liggen nog veel meer spullen. Zou je met die spullen ook kunnen spelen? Dat klinkt wel leuk maar wat doe je er dan mee?

Wat beleven we met Pompom?

De kinderen helpen Pompom met het bedenken van allerlei spelletjes met de spullen uit het schuurtje, zoals dozen en planken. En in de tuin is nog veel meer te vinden. Kijk samen met uw kind ook eens in een opslagruimte of in de schuur. Vinden jullie ook materiaal waarmee je buiten kunt spelen? We zijn benieuwd naar jullie ideeën!

Samen met Pompom ontdekken we ook waar we in onze buurt fijn kunnen spelen, op welke plekken je beter niet kunt spelen en waarom dat zo is. Als het veilig is op de stoep kunnen we er in elk geval heel wat leuke spelletjes doen.

Wat doen we in de groep?

  • Als je in een speeltuin speelt, zijn veel speeltoestellen hoog of ga je van hoog naar laag; bij het klimmen, glijden en bij het wippen. In de groep maken we een trap. We ontdekken wat hoog en laag is door eroverheen te lopen.
  • We spelen met materiaal dat we buiten vinden; schatten uit onze tuin! In de rekenhoek sorteren we de schatten en tellen we hoeveel er van elk zijn. Uw kind mag van thuis ook schatten meenemen voor in de rekenhoek. Denk bijvoorbeeld aan mooie schatten die je buiten kunt vinden, zoals steentjes, takjes en bladeren.
  • We spelen ook allerlei spelletjes in de groep. Spelletjes die je thuis ook op een plein of op de stoep kunt spelen, zoals knikkeren en hinkelen.
  • Wat kan er per ongeluk mis gaan als je aan het spelen bent? Zoals een bal die in de tuin van de buurvrouw rolt. Wat kun je dan doen? Ook daarover praten we.

Wat beleven we met Zoem?

  • Pompom en Loeloe eten kersen van boer Jop. Als je een kers eet, mag je de kersenpit uitspugen. We oefenen dit door in de spiegel te kijken en /p/ te zeggen. We ontdekken zo wat je dan hoort. Maar we spugen niet echt! De kinderen voelen met hun vingers aan hun lippen. Je lippen maken dan zachte plofjes.

Een kijkje in de groep

  • In de bouwhoek maken we een glijbaan voor Pompom. We bedenken hoe hoog en hoe steil de glijbaan moet zijn. Hebt u Pompom al naar beneden zien glijden? Hij vindt het erg leuk!
  • Op de ankerflap schrijven we op welke spelletjes we allemaal op de stoep kunnen spelen. Komt u eens kijken? Er staat vast ook een spel bij dat u thuis samen met uw kind kunt doen.

Samen praten

  • Vertel aan uw kind hoe u vroeger buiten speelde en waarmee u graag speelde. Denk bijvoorbeeld aan knikkeren, hinkelen, touwtjespringen, elastieken, enzovoort. Vertel over de spelregels. Hoe gaat het spel? Niets is leuker dan daarna samen het spel te spelen.
  • In de groep praten we over plekken waar je fijn en veilig buiten kunt spelen en waar het niet veilig is om buiten te spelen. Praat hier samen met uw kind ook over. Waar in jullie omgeving kom je veel verkeer tegen? Waar weinig?

Samen doen

  • Neem een voorwerp, bijvoorbeeld een balletje. Uw kind mag niet kijken. Verstop het balletje en laat uw kind zoeken. Lukt het hem of haar de bal te vinden? Daarna mag uw kind de bal voor u verstoppen.
  • Maak een gat in een lege doos. Laat uw kind er iets instoppen wat je vindt als je buiten speelt, zoals gras of afval, bijvoorbeeld een flessendopje. Let op dat u het niet ziet. Probeer maar eens door het gat te voelen. Lukt het om te raden wat het is? Lukt het daarna ook uw kind om te ontdekken wat u in de doos hebt verstopt?

Van thuis naar school

Wat doet uw kind buiten het allerliefste? Ontdek dit samen. Maak een foto van uw kind bij dit spel of deze activiteit of laat uw kind er een tekening bij maken. Schrijf er ook iets bij. Wat is uw kind aan het doen? Wat vindt hij of zij zo leuk?

Dit zijn de gouden regels van groep 1-2B

Beste ouder(s),

In de komende periode werken we in de groep met het anker Wonen van Schatkist. Pompom wil namelijk ergens anders wonen. We onderzoeken hoe het droomhuis van Pompom eruitziet. Daarvoor bekijken we eerst hoe we zelf wonen en hoe een huis er vanbinnen uitziet. Wat is er in de verschillende kamers te doen en te zien? Is er een verdieping of een zolder? We kijken ook naar de buitenkant van huizen. Wat is hetzelfde en wat is anders bij verschillende soorten huizen? Pompom ontdekt dat hij het liefste in de buurt wil wonen en verhuist in de klas naar een andere plek. Wat komt er allemaal bij kijken als je verhuist? Hoe voel je je snel op je gemak?

We willen graag een foto van uw kind bij jullie huis. Zo kunnen we er in de klas over praten. Wilt u een foto aan uw kind meegeven?

Wat doen we nog meer in de groep?
• We lopen door de wijk van de school en ontdekken wat voor soort gebouwen er staan.
• Elk huis heeft een eigen deurbel. Elke deurbel klinkt weer anders. We onderzoeken hoe een deurbel kan klinken en welk geluid we zelf het leukste vinden.
• We verkennen hoe je spullen voorzichtig in een doos kunt inpakken, zonder dat ze breken. Hoe kun je zo veel mogelijk spullen in een doos stoppen?
• Omdat Pompom te weinig ruimte heeft voor al zijn spullen, bouwen we een berging voor hem. We oefenen in de bouwhoek met het metselen van ‘halfsteensverband’.
• We hebben veel huizen gezien en bedenken wat we het mooiste huis vinden. We ontwerpen een droomhuis. U mag alle droomhuizen komen bekijken. U ontvangt hiervoor nog een uitnodiging.

Wat beleven we met Zoem?
Zoem heeft een nieuw vriendinnetje meegebracht, Lies, een klein muisje. Ze woonde in de keuken van oma, maar daar was veel te veel lawaai voor haar. Lies kan daar niet zo goed tegen. We moeten dus héél zachtjes praten en oefenen zo om héél zachtjes ‘ie’ te zeggen. Ondertussen kijken we in de spiegel naar onze mond en ontdekken dat onze lippen bijna dicht en gespreid zijn. Dat is net zoals wanneer je lacht.

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Samen praten
• Praat samen over ‘je thuis voelen’. Waar in huis is uw kind graag en voelt hij of zij zich prettig? Hoe komt het dat het daar zo leuk of fijn is? Kijk daarna samen naar het digitale prentenboek ‘Mejuffrouw Muis en haar heerlijke huis’, bijvoorbeeld op http://www.schooltv.nl/video/mejuffrouw-muis-en-haar-heerlijke-huis-prentenboek-uit-koekeloere/. Praat nog even door over het prentenboek. Wat heeft mejuffrouw Muis gedaan om zich thuis te voelen? Herkent uw kind dat? Wat zou uw kind doen om zich ergens thuis te voelen?

Samen doen
• Loop samen met uw kind door het huis. Hoe heet elke ruimte en wat kun je daar doen? Laat uw kind vertellen over de verschillende kamers. Loop ook naar boven als uw huis een tweede of derde verdieping heeft. Vertel daarbij wat jullie doen en laat uw kind vertellen wat hij of zij allemaal al weet. Loop daarna nog eens een rondje om jullie huis (of gebouw wanneer het geen vrijstaand huis betreft). Hoe ziet het huis er aan de buitenkant uit? Kunnen jullie ook de stenen zien en hoe ze zijn gemetseld? Laat uw kind kijken en aan de muur voelen. Tot slot probeert uw kind de deurbel uit. Hoe klinkt de bel?