Groep 1/2C

Groep 1/2C

Het thema van komende weken is COMMUNICATIE

De komende periode werken we in de groep met het anker Communicatie van Schatkist.
In dit anker is poes Snoes vermist! Om haar snel terug te vinden, zoeken de kinderen naar verschillende manieren
om aan iedereen te laten weten dat Snoes zoek is: door rond te vragen, te bellen of bijvoorbeeld het internet te
gebruiken. Als ook de website van de dierenbescherming niets oplevert over de vermissing van Snoes gaan de
kinderen aan de slag met het maken van posters. Hopelijk komt ze zo snel weer terug!


Wat doen we nog meer in de groep?
• De kinderen ontdekken dat je kunt bellen met een ‘bekertjestelefoon’ en onderzoeken in de ontdekhoek met
welke materialen je het beste een telefoon kunt maken: met een beker, blik of trechter?
• De kinderen onderzoeken hoe je iemand iets kunt vertellen zonder woorden te gebruiken. Bijvoorbeeld door
gebaren te gebruiken voor als je ‘Wees eens stil’ wilt zeggen, ‘Ja’ of ‘Nee’, ‘Kom maar hier!’, ‘Goed zo!’, ‘Ik moet
plassen’ of ‘Ik ben moe’.
• We luisteren naar muziek en praten over muziek. Muziek wil je ook iets vertellen! Waar denk je aan als je de
muziek hoort?
• De kinderen onderzoeken ook hoe je posters het beste kunt verspreiden, bijvoorbeeld door ze op te hangen of in
brievenbussen in de buurt te stoppen.
• De kinderen onderzoeken ook hoe je aan iemand een belangrijk bericht kunt overbrengen wanneer die persoon
bijvoorbeeld een andere taal spreekt, doof of blind is.


Wat beleven we met Zoem?
Zoem roept zijn vriendje Guus door te fluiten. Maar Guus komt niet. Zou hij het wel horen? Met de
kinderen oefent Zoem /uu/. Horen de kinderen wanneer Zoem /uu/ zegt? Daarna roepen de kinderen
Guus. Ze ontdekken dat je in Guus ook /uu/ hoort. De kinderen kijken in de spiegel wat er gebeurt met hun mond als
ze /uu/ zeggen. Je voelt hoe je lippen een beetje een rondje maken en dat je tong zachtjes tegen je onderste tanden
duwt. Je hebt veel tijd om te voelen want /uu/ is een lange klank. Zou Guus nog komen?
Guus.


Hoe kunt u aansluiten bij het anker?
Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:


Een kijkje in de groep
• De kinderen gaan zelf aan de slag met het maken van posters voor de vermiste Snoes.
De posters worden opgehangen in de klas. Kijk er eens naar, samen met uw kind. Is Snoes al gevonden?


Samen praten
Praat samen in gebaren. Spreek af dat jullie dit bijvoorbeeld tijdens het eten doen. Kunnen jullie een gesprek voeren
zonder te praten? Jullie worden vast creatief als je geen woorden mag gebruiken. Praat er daarna over met uw kind.
Hebben jullie elkaar écht begrepen? Wanneer wel en wanneer niet?


Samen doen
Laat uw kind een route voor u of een broertje, zusje, vriendje of vriendinnetje uitzetten. Bijvoorbeeld door de tuin of
van huis naar de speeltuin. Uw kind bedenkt welke manieren hiervoor zijn, zoals een spoor van steentjes maken of
pijlen zetten. 

 

 

Wo, do, vr: juf Annie

bloem@waterschip.nl

Maandag, dinsdag: juf Tineke

blokdijk@waterschip.nl

Nieuws

Kalender