Welkom in groep 1-2B
In groep 1-2 spelen en leren wij elke dag met elkaar.
Wij werken met verschillende thema’s gedurende het schooljaar.
De thema’ s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen.
Hoe ziet een dag eruit bij de kleuters?
De kinderen komen zo veel mogelijk zelfstandig naar de klas.
Zij hangen hun jas op bij een eigen naamkaartje, ruimen hun tas op in de bak en komen de klas in.
In de klas staan verschillende activiteiten klaar waarmee de kinderen aan de slag gaan tijdens de inloop.
Na de inloop starten we de ochtend in de kring met elkaar.
We bekijken welke dag het is, welke dag het (over-) morgen is en (eer-)gisteren was. We bespreken de dag en datum en kijken wat we allemaal gaan doen op deze dag.
Ook tellen we alle kinderen, is iedereen er?
Na de kring gaan we buiten spelen of spelen en werken.
Buiten spelen we samen op het schoolplein. We hebben een mooi, nieuw stuk om te spelen op ons plein, erg leuk!
Bij het spelen en werken, werken we met een planning die rouleert. Elke dag is een groepje bij een andere activiteit ingepland.
Er is een creatieve opdracht, een cognitieve opdracht, werken met materiaal en spel in de hoeken.
Zo komt iedereen bij elke opdracht aan de beurt.
‘S middags mogen de kinderen vrij plannen op het planbord waar of waarmee ze willen gaan spelen.
Rond 10 uur eten we ons fruit of koekje en drinken we iets.
Rond 12 uur lunchen we met elkaar.
‘S middags mogen de kinderen vrij plannen op het planbord waar of waarmee ze willen gaan spelen.
Ook spelen we ‘s middags nog een keer buiten.
Tussen de werkles en het buitenspelen door, doen we ook nog kringactiviteiten met elkaar.
Zo werken we aan taal, rekenen, Engels, sociale vorming en de muzikale vorming.
Het thema op dit moment is:
Thema Start
Na een fijne vakantie zijn we in het nieuwe schooljaar begonnen met het anker Start van Schatkist. In dit anker maken de kinderen (opnieuw) kennis met Pompom en zijn familie en vrienden: oma en poes Snoes, de buurjongen Tim, zijn nichtje Loeloe en Zoem de bij. wij werken 4 weken over dit thema.
Wat beleven we met Pompom?
Pompom gaat bij oma op bezoek en ontmoet daar zijn nichtje Loeloe. Als oma even naar de buren is, verkennen ze samen het huis van oma. ‘Niet op zolder komen!’, heeft oma gezegd. Maar wat zou er op de zolder zijn? Pompom en Loeloe gaan op avontuur en vinden een schatkist. Wat zou daarin zitten?
In dit anker leert Pompom ook Zoem kennen. Zoem de bij woont in de tuin van oma. De buurjongen Tim maakt voor Zoem een echt bijenhotel. Wie komen daar logeren?
We praten verder over vriendjes. Vriendjes van Pompom, van Zoem én van de kinderen zelf. Ruziemaken en samen spelen horen daarbij.
Oma is nieuwsgierig naar de avonturen van Pompom. Daarom gaat Pompom samen met oma voortaan een dagboek bijhouden.
Wat doen we in de groep?
- Pompom krijgt een plaats bij ons in de groep.
- We lezen het ankerverhaal voor: ‘Zwemmen op zolder’ (geschreven door Erik van Os & Elle van Lieshout, met illustraties van Katrien Van Schuylenbergh).
- We gaan op zoek naar … de schatkist!
- We praten over ruziemaken en vriendjes zijn. We leren de klasregel: ‘samen spelen, zij aan zij, samen delen hoort daarbij’.
- De kinderen gaan samen met Zoem op zoek naar vriendjes die in het bijenhotel komen logeren. De vriendjes hebben allemaal hun eigen naam en logeren in hun eigen (letter)kamer. De kinderen leren goed te luisteren naar geluiden en maken kennis met diverse klanken en letters. In het anker Start ontdekken de kinderen van alles rondom de /z/ van Zoem.
- De kinderen leren de week- en de jaarkalender te gebruiken.
Ankerthema: Speel je mee?
- In dit anker ontdekken de kinderen de overeenkomsten en verschillen tussen speelgoed van vroeger (het speelgoed van oma) en speelgoed van nu.
Hoe kunt u aansluiten bij het anker?
Nadat het anker een week in de klas is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:
Een kijkje in de groep
- In dit anker komt Pompom in de klas wonen. Vraag uw kind in de klas aan te wijzen waar Pompom is. Misschien kunt u uzelf ook voorstellen aan Pompom?
- We maken een speciaal plekje voor Pompom. Kijk samen met uw kind waar Pompom slaapt en wat zijn spulletjes zijn. Misschien wil uw kind iets van thuis meenemen voor Pompom (een tandenborstel, een plantje, zomer/winterkleding of iets anders). Laat uw kind uit twee of drie spulletjes kiezen wat hij of zij het mooiste vindt. Kinderen willen graag meedenken en meehelpen om het gezellig te maken. Ook maken we de wereld tussen thuis en school minder groot doordat kinderen iets van thuis mogen meenemen.
Samen praten - Vraag uw kind iets te vertellen over de personen op de foto in deze brief. Wie zijn dat? Vertel er eens iets over?
- Vraag uw kind naar het avontuur van Pompom. Wat heeft Pompom gevonden op de zolder van oma?
- Bekijk samen thuis een aantal familiefoto’s. Wie is jouw familie? Vertel erover en beantwoord vragen van uw kind. Heeft uw kind ook een ‘nichtje’, net zoals Pompom?
Samen doen
- Ga thuis met uw kind ook op zoek naar ‘schatten’. Wat is voor u een ‘schat’? En wat is een ‘schat’ voor uw kind? Maak samen een mooi doosje waarin jullie de mooiste schat bewaren. Geef deze een speciale plaats in huis.
- Speel ‘Zoek de schat …’. Neem een voorwerp dat jullie gaan zoeken, bijvoorbeeld een mooie steen. Dit is de schat. Verstop de schat terwijl uw kind niet kijkt. Geef uw kind kleine aanwijzingen tijdens het zoeken. Bijvoorbeeld: ‘loop naar de boom’ of moeilijker: ‘loop twee stappen naar voren’ of nog moeilijker: ‘kijk naast de bank’. Laat uw kind de schat ook eens voor u verstoppen en vraag ook eens om een aanwijzing. Wij gaan op school ook werken met de plattegrond van de klas en daar aanwijzen waar de schat ligt. Misschien kunt u met uw kind ook een plattegrond maken van uw huis.
- Ga samen in de tuin of in een park zitten. Sluit de ogen twee of drie minuten. Spreek een signaal af als de minuten voorbij zijn. Luister naar de geluiden en bespreek daarna: Wat heb je gehoord? Vertel ook wat u hebt gehoord. Hoorden jullie hetzelfde?
Van thuis naar school
- De kinderen leren de familie en vrienden van Pompom kennen. Het is ook erg leuk als we zien wie de familie en vrienden van uw kind zijn. Laat uw kind een tekening maken van jullie gezin. Schrijf hieronder de namen.
We zijn heel benieuwd naar de tekeningen!
Di, wo, do, vr: juf Clowy
dits@waterschip.nl
Ma: juf Anita
langestraat@waterschip.nl