Welkom in groep 1-2B
In groep 1-2 spelen en leren wij elke dag met elkaar.
Wij werken met verschillende thema’s gedurende het schooljaar.
De thema’ s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen.
Hoe ziet een dag eruit bij de kleuters?
De kinderen komen zo veel mogelijk zelfstandig naar de klas.
Zij hangen hun jas op bij een eigen naamkaartje, ruimen hun tas op in de bak en komen de klas in.
In de klas staan verschillende activiteiten klaar waarmee de kinderen aan de slag gaan tijdens de inloop.
Na de inloop starten we de ochtend in de kring met elkaar.
We bekijken welke dag het is, welke dag het (over-) morgen is en (eer-)gisteren was. We bespreken de dag en datum en kijken wat we allemaal gaan doen op deze dag.
Ook tellen we alle kinderen, is iedereen er?
In de kring is ook aandacht voor godsdienstonderwijs. We lezen een verhaal uit Kind op Maandag (dit kan een bijbelverhaal zijn, maar ook een spiegelverhaal) en we zingen liedjes met elkaar.
Na de kring gaan we buiten spelen of spelen en werken in de klas.
Buiten spelen we samen op het schoolplein. We hebben een mooi, nieuw stuk om te spelen op ons plein, erg leuk!
Bij het spelen en werken, werken we met een planning die rouleert. Elke dag is een groepje bij een andere activiteit ingepland.
Er is een creatieve opdracht, een cognitieve opdracht, werken met materiaal en spel in de hoeken.
Zo komt iedereen bij elke opdracht aan de beurt.
‘S middags mogen de kinderen vrij plannen op het planbord waar of waarmee ze willen gaan spelen.
Rond 10 uur eten we ons fruit of koekje en drinken we iets. Op dinsdag, woensdag en donderdag is fruitdag op school, we eten dan allemaal fruit of groenten in onze kleine pauze.
Rond 12 uur lunchen we met elkaar.
‘S middags mogen de kinderen vrij plannen op het planbord waar of waarmee ze willen gaan spelen.
Ook spelen we ‘s middags nog een keer buiten.
Tussen de werkles en het buitenspelen door, doen we ook nog kringactiviteiten met elkaar.
Zo werken we aan taal, rekenen, Engels, sociale vorming en de muzikale vorming.
Het thema op dit moment is:
Thema Kunst
Wij werken in de groep met het anker ‘Kunst’ van Schatkist. In dit anker leren we over kunst, kijken we naar kunst en ontdekken we dat iedereen een andere voorkeur voor kunst kan hebben. Ook praten we over ‘kunst of geen kunst’ en over het museum.
Wat beleven we met Pompom?
Oei, Pompom heeft samen met Loeloe een tekening gemaakt op een schilderij dat oma aan het schilderen was. Pompom en Loeloe dachten dat oma blij zou zijn, maar ze vond het helemaal niet leuk. Pompom heeft er natuurlijk erg veel spijt van en wil een nieuw kunstwerk voor oma maken. Maar hij heeft geen idee hoe hij dat aan moet pakken. Hij weet nog niet zoveel van kunst. Samen met de kinderen bekijkt hij allerlei kunstvormen en de kinderen proberen van alles uit in het atelier. Zo verzamelen we veel kunst. Aan het einde mag oma een kunstwerk uitkiezen. Welke zal ze kiezen?
Wat beleven we met Zoem?
Mmm, Zoem is bij het snoepmuseum geweest. Hij heeft gesnoept! Hij wrijft over zijn buik en zegt ‘mmm, lekker’. De kinderen oefenen dit ook. Zoem ontdekt samen met de kinderen wat er gebeurt als je /m/ zegt. Als je /m/ zegt, voel je het trillen in je neus! We voelen langs de ene kant en de andere kant van onze neus. Daar trilt het ook! En onze lippen? Die zitten stevig op elkaar! Dat ziet eruit als een kunstwerk! Samen met Zoem gaan de kinderen op zoek naar Miep. Maar wie is Miep?
Wat doen we in de groep?
• We lezen het ankerverhaal ‘De beste kunstenaar van de hele wereld’. Kunstenaar Marius maakt allerlei kunstwerken voor de koning en de koningin. Maar ze vinden niet alles mooi. Hoe zou dat zijn voor Marius? We praten over gevoelens bij kunst en gevoelens als iemand iets wel of niet mooi vindt wat jij gemaakt hebt.
• We bekijken foto’s en kunstboeken. Zo maken we kennis met diverse kunstvormen en met de materialen die kunstenaars gebruiken. We maken zelf ook kunst door te schilderen, te kleien en te knutselen. Overal is kunst te zien!
• We leren en oefenen de regels: “Praat duidelijk en rustig aan, dan kan iedereen jou verstaan” en “Ik houd mijn mond als jij iets zegt, zo laat ik zien: ik luister echt!”. Oefenen jullie thuis mee?
• Als afsluiting richten de kinderen een museum in. We hebben daarbij sokkels nodig om de kunstwerken van de kinderen op te zetten. Kunt u ons daarbij helpen? Denk bijvoorbeeld aan blokken hout of een kookstandaard. U krijgt van ons een uitnodiging om te komen kijken.
Ik zie, ik zie
Kunst lijkt ver weg, maar is heel dichtbij! We kijken naar kunst in onze omgeving. We wandelen door en rondom de school en gaan op zoek naar kunst. We gaan ook zelf aan de slag met het maken van kunst. We praten verder over ‘museum’ en we richten zelf een museum in.
Hoe kunt u aansluiten bij het anker?
Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:
Samen praten
• Haal een boek over musea in de bibliotheek, bijvoorbeeld van de serie Willewete: ‘Naar het museum’ van uitgeverij Clavis. In dit boek lees je meer over wie er in een museum werken en over soorten musea. Praat er daarna samen over. Mag je een kunstwerk aanraken? Wat is een catalogus? Kun je in een museum ook iets anders doen dan kijken naar wat er tentoongesteld wordt?
• Kijk samen eens op een website over een museum met kunstwerken voor kinderen (www.gemeentemuseum.nl of www.cobra-museum.nl of www.vanabbemuseum.nl). Vaak staan hier filmpjes, foto’s en interessante weetjes op. Praat samen over het museum. Wat is er te zien? Waarom is dit museum er? Het museum bezoeken is natuurlijk nog leuker!
Samen doen
• Maak met uw kind een museum in huis. Bedenk samen wat er in het museum te zien moet zijn. Denk aan een kunstmuseum, of aan een natuurmuseum met steentjes of schelpen die uw kind verzameld heeft. Of een museum over favoriete dieren of mooie auto’s. Geef het museum een naam. Er is vast bezoek dat het museum van uw kind ook graag wil zien!
• Let tijdens wandelingen in uw omgeving op kunstwerken, zoals een standbeeld. Maar ook graffiti is kunst. In openbare gebouwen, zoals een gemeentehuis, sport- of muziekschool of bij de huisarts hangen vaak ook kunstwerken. Ga ze samen eens bekijken en praat erover.
Van thuis naar school
• Maak samen kunst van kosteloos materiaal. Leg verschillende doosjes, rolletjes, dopjes, kurken en stokjes klaar. Gebruik bijvoorbeeld ook klei of buitenmateriaal (takken, bladeren of stenen). Maak samen een driedimensionaal kunstwerk. Bespreek met uw kind hoe hij/zij dit aan wil pakken. Laat uw kind de eigen fantasie gebruiken (om ideeën te prikkelen kunt eens zoeken in Google afbeeldingen op kosteloos materiaal-kunstwerk-kind). Laat uw kind als het kunstwerk klaar is, een naambordje maken van de naam van het kunstwerk en de naam van de kunstenaar. Want bij een kunstwerk staat de naam van het werk en van de kunstenaar! In de klas geven we dit een mooie plaats en praten we er met elkaar over.
Di, wo, do, vr: juf Clowy
dits@waterschip.nl
Ma: juf Wendy
w.bloem@waterschip.nl