Groep 1/2A

Groep 1/2A

Beste ouder(s)/verzorgers, 

De komende periode werken we in de groep met het anker ‘Water’ van Schatkist. 

Pompom wil de shampoofles verstoppen. Hij wil zijn haren niet wassen, want dat prikt! Daarom stelt hij voor om al het water weg te doen, zodat hij nooit meer zijn haren hoeft te wassen. Dat lijkt ons geen goed idee. We onderzoeken waarom dat geen goed idee is. We ontdekken waarvoor we water nodig hebben, thuis, op school én buiten. Buiten gaan we verder op onderzoek uit naar de waterwereld van de sloot en de vijver. 

 

In de klas hebben we lege verpakkingen nodig van water en van producten die met water te maken hebben, zoals shampoo, zeep, thee, koffie, enzovoort. Helpt u ons mee met verzamelen? We zijn ook erg blij met producten uit andere landen, zoals een shampoofles met een opschrift in een andere taal. 

 

 

Wat doen we nog meer in de groep? 

  • We onderzoeken waarvoor we water op school gebruiken. Ook praten we erover waarvoor je water thuis gebruikt. Kun je zonder water? En op welke andere plekken heb je water nodig?  
  • We halen water uit de sloot en ontdekken met een vergrootglas kleine waterdiertjes in het water. We brengen de watervriendjes weer terug naar de sloot. Van de schatkisttafel in de klas maken we vervolgens onze eigen onderwaterwereld. 
  • We ontdekken welke dieren op, in, onder en boven het water leven. We praten ook over afval in het water. Is dat erg, afval in het water? 
  • We dansen op muziek en doen alsof we tropische vissen zijn.  
  • We ontdekken dat water belangrijk is en dat we zuinig op water moeten zijn. We praten over manieren om niet zo veel water te gebruiken. We worden echte waterhelden! 

 

Wat beleven we met Zoem? 

Pompom heeft Zoem een leuke truc geleerd. Als je op een spiegel of raam ademt, kun je er daarna op schrijven! De kinderen proberen dit uit. Ook Zoem oefent. Terwijl we oefenen, ontdekken we de klank /h/ en zien in de spiegel hoe onze mond halfopen is als we /h/ zeggen.  

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker? 

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen: 

 

 

Samen praten 

In de klas praten we over ‘waterweetjes’. Welke weetjes kan uw kind aan u vertellen? Kent u ook nog enkele waterweetjes? Uw kind wil ze vast horen. U kunt er ook samen een aantal opzoeken op bijvoorbeeld het internet. Als u zoekt via een zoekmachine op de term ‘waterweetjes’ vindt u er vanzelf al een aantal. Kijk welke geschikt zijn voor de leeftijd van uw kind. 

 

Samen doen 

Ga samen met uw kind naar een vijver of sloot. Neem een grote en een kleine bak mee en bij voorkeur ook een schepnet. Doe wat vijver- of slootwater in de grote bak. Schep met een klein bakje wat water uit de sloot door heel zachtjes kleine bewegingen te maken. Als u een schepnet gebruikt, maakt u kleine achtjes in het water. Ga niet met het bakje of het schepnet over de bodem. Doe het water of de inhoud van het schepnet in de grote bak en kijk wat jullie ‘gevangen’ hebben. Doe het water daarna weer terug in de sloot. 

 Van thuis naar school 

Ga samen met uw kind naar natuurwater, bijvoorbeeld een ven, een sloot of vijver. Neem het werkblad mee. Schrijf op waar jullie zijn. Ga eerst samen enkele minuten met gesloten ogen zitten en luister naar de geluiden. Laat uw kind vertellen wat hij of zij gehoord heeft. Uw kind tekent hierover bij het plaatje ‘Wat hoor je?’. U kunt er woorden bij schrijven. Vraag daarna wat uw kind allemaal ziet. Dit tekent uw kind bij het plaatje: ‘Wat zie je?’ Vraag tot slot hoe de omgeving ruikt. Dat is soms best lastig voor jonge kinderen. Geef er samen woorden aan, bijvoorbeeld fris, fijn, vochtig, enzovoort. Schrijf de woorden op bij ‘Wat ruik je?’.  

Het is natuurlijk erg leuk als u een foto maakt van de plaats waar jullie zijn geweest. Uw kind mag het blad meenemen naar school.