Groep 1/2A

Groep 1/2A

Thema muziek

Beste ouder(s)/verzorger(s) en andere belangstellenden,

Hebt u het al gehoord? In de groep werken we met het anker ‘Muziek’ van Schatkist. We gaan op zoek naar alles wat geluid maakt en we maken zelf geluiden met alledaagse spullen en met muziekinstrumenten. We gaan ook op zoek naar bijzondere geluiden die we horen in de buurt van de school. Een bijzonder geluid is bijvoorbeeld een politiesirene. We ontdekken ook welke geluiden we zelf kunnen maken, van zacht naar heel hard!

Wat beleven we met Pompom?
Pompom en Loeloe hebben gelogeerd bij oma . Ze kunnen niet slapen door een tikkend geluid. Ze weten niet wat het is en ze denken dat het tikboeven zijn! Gelukkig blijkt het maar een tak te zijn.
Pompom is daarom de volgende dag erg moe. Hij ligt nog te slapen als wij in de kring zitten. We overleggen hoe we hem wakker maken: met een geluid! Pompom ontdekt dat hij van geluiden houdt. Bij oma is het altijd stil en daarom wil hij oma verrassen met geluiden. Samen met Pompom gaan we op zoek naar geluiden. Geluid is overal, binnen én buiten!

Wat beleven we met Zoem?
Zoem neuriet een liedje: ‘Alle eendjes zwemmen in het water’. De kinderen raden welk liedje dit is. Als Zoem het liedje neuriet, moet hij altijd aan Eef denken. Eef is een eend, een vriendinnetje van Zoem. Zoem oefent met de kinderen een eendenoptocht. Ook oefent hij het duiken, net zoals een eend, als je een /ee/ hoort. Dat is leuk, als je /ee/ zegt, dan staan je lippen een beetje open en de hoeken van je mond gaan ver opzij. Zoem wil Eef verrassen met een zelfgemaakt liedje, het /ee/-lied.

Wat doen we in de groep?

  • We gaan op zoek naar geluiden in de klas. We doen onze ogen dicht. Wat hoor je allemaal?
  • We maken zelf ook geluid met alledaagse spullen en we bespreken wat we van het geluid vinden: lang, kort, hoog, mooi, vrolijk, enzovoort.
  • We luisteren naar geluiden en we raden welk geluid dit is
  • We maken muziek met muziekinstrumenten.
  • We oefenen met ons eigen orkest.

Start de muziek
We gaan op zoek naar geluiden die we ontdekken in materialen of kunnen maken met voorwerpen. Ook zoeken we naar geluiden die we zelf kunnen maken met de mond, de handen, de voeten of met het hele lichaam.

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?
Als we een week met het anker bezig zijn, kunt u met uw kind het volgende doen:

Een kijkje in de groep

  • We onderzoeken alles wat geluid kan maken. Komt u samen met uw kind eens kijken naar hetgeen we al gevonden hebben? Bespreek met uw kind welke materialen jullie thuis hebben waarmee muziek gemaakt kan worden. Thuis kunt u met uw kind deze geluiden nog eens uitproberen.

Samen praten

  • Ga thuis samen met uw kind rustig zitten en wees helemaal stil. Probeer dit minstens één minuut vol te houden. Wat horen jullie? Waar komen de geluiden vandaan? Zijn deze anders dan de geluiden op school? Ga dan samen naar buiten en zoek een plekje op waar jullie geluiden horen, bijvoorbeeld op een stoep langs een weg, in een park of in de tuin. Luister samen naar de geluiden. Wat horen jullie? Zijn de geluiden anders dan in huis? Hoe komt dat?
  • Praat met uw kind over muziekinstrumenten en over muziek. Welke muziekinstrumenten vinden jullie mooi en waarom? Bespeelt u zelf of hebt u ooit een instrument bespeeld?

Samen doen

  • Ga met uw kind op zoek naar geluiden en materialen waarmee je geluid kunt maken. Hebben jullie iets moois gevonden? Uw kind mag het meenemen naar school.
  • Uw kind doet een blinddoek om. U maakt met een voorwerp in de ruimte geluid. Uw kind raadt wat het is. Bijvoorbeeld in de huiskamer: het openen/sluiten van de deur of het verschuiven van een stoel. Bijvoorbeeld buiten: het openen van de (buiten)kraan of het gieten met de gieter.
  • Kijk samen in boeken waarin voorwerpen staan afgebeeld die geluid maken.

Van thuis naar school
Maak samen muziekinstrumenten van kosteloos materiaal en/of alledaagse spullen. Denk bijvoorbeeld aan een pan met een pollepel en of aan een lege fles met rijst. Maak met deze instrumenten een muziekstuk door ze achter elkaar te laten horen. Laat uw kind bedenken in welke volgorde welk geluid te horen is en hoe vaak. Neem het geluid op of maak er een filmpje van. We beluisteren en bekijken het graag in de klas!

Ma, di, wo, do: juf Rianne

groenenboom@waterschip.nl

 

Vr: juf Sidney

debruijne@waterschip.nl

Nieuws

Kalender