Groep 1/2B

Groep 1/2B

Beste ouder(s),

 

De komende periode sluiten we het schooljaar af en werken we in de groep met het anker ‘Afsluiting’ van Schatkist. We tellen de dagen op de kalender tot het vakantie is en we praten over plannen maken voor de vakantie en feestjes organiseren voor de laatste schoolweek. Ook kijken we terug naar wat we geleerd en beleefd hebben het afgelopen schooljaar.

 

Wat beleven we met Pompom?

Pompom vertelt dat hij met oma op vakantie naar Spanje gaat, met het vliegtuig! Maar Pompom heeft geen zin. We zijn heel benieuwd hoe dat komt en we proberen Pompom op te vrolijken. Pompom wil al zijn vrienden niet zomaar achterlaten. We organiseren daarom een afscheidsfeest voor hem!

 

 

Wat doen we in de groep?

  • We lezen het ankerverhaal ‘Feest voor iedereen!’. Pompom geeft een feest om afscheid te nemen van iedereen voordat hij op vakantie gaat. Hij voelt zich opgelucht omdat hij ze dan niet zo erg hoeft te missen. Daarna praten we verder over afscheid nemen: wie zien we na de vakantie weer terug en van wie nemen wij afscheid?
  • We leren de gespreksregel: ‘Praat duidelijk en rustig aan. Dan kan iedereen jou verstaan.’
  • We onderzoeken of oma genoeg eten en drinken heeft gekocht voor het feest van Pompom. Wat heeft oma het meest gekocht? Wat het minst? Hebben we voldoende voor alle gasten?
  • Bij de watertafel oefenen we met het inschenken van drankjes. Kom je ook een glaasje drinken halen?
  • We praten over vakantie en over de vakantie van Pompom. Als Pompom weg is, sturen we berichtjes naar hem. Ook praten we over eigen vakanties. De kinderen mogen hiervoor een foto van een activiteit in een voorgaande vakantie mee naar school nemen.

 

Feest

We praten verder over het onderwerp feest. Welke feesten zijn er en hoe worden deze gevierd? We denken na over wat we moeten regelen als we een feest organiseren. We maken slingers en versieringen en feestelijke hapjes zodat we in de laatste schoolweek een extra gezellige week hebben. Ook maken we een afscheidslied voor het afscheidsfeest van Pompom, voordat hij op vakantie gaat.

 

 

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Nadat het anker een week is opgestart, kunt u met uw kind het volgende doen:

 

Samen praten

  • Bekijk foto’s die eerder gemaakt zijn op feesten, zoals bijvoorbeeld op een verjaardagsfeestje of op een bruiloft of tijdens een jubileum. Hoe vieren jullie feest? Wat vinden jullie leuk om te doen? Wat zou uw kind nog meer leuk vinden?

 

Samen doen

  • Vier samen de verjaardag van één van de knuffels van uw kind. Laat uw kind bedenken hoe hij of zij dit wil organiseren. Hoe pakken we het aan? Wat is er nodig? Wat moeten we regelen? Denk mee in de fantasie van uw kind. Voor kinderen kan dit een belangrijke gebeurtenis zijn.
  • Kijk eens in de winkel of supermarkt naar de verschillende feestartikelen. Welke kennen jullie? Hoe heet het en wat kun je er mee doen? Wat zouden jullie leuk vinden om te gebruiken bij een feest?
  • Maak samen een feesthapje of bak een taart. Wat willen jullie maken en wat heb je daarvoor nodig? Laat uw kind zoveel mogelijk zelf het feesthapje of de taart maken. U helpt als het nodig is. Zet gezellige feestmuziek op en eet smakelijk!

 

Van thuis naar school

Laat uw kind een feestmuts of feesthoed maken. Gebruik papier, stof of andere materialen. Kijk eens in Google-afbeeldingen onder ‘feestmuts maken’ om samen op ideeën te komen. Laat uw kind bedenken welke materialen hij of zij nodig heeft. Het gaat niet om het maken van de meest mooie feestmuts of feesthoed, maar om het (samen) doen van een gezellige en creatieve activiteit. Neemt uw kind de feestmuts mee naar school? We zijn er erg benieuwd naar en we zullen ze allemaal aan de ander

 

Nieuws

Kalender