Groep 1B

Beste ouder(s),

De zomervakantie komt al een beetje dichterbij: hoog tijd om buiten te spelen met Schatkist! Pompom en Loeloe willen ook buiten spelen, maar ze kunnen het niet eens worden wat ze dan gaan spelen: verstoppertje of met de bal spelen? Maar de bal is slap en moet worden opgepompt. Pompom gaat op zoek naar de fietspomp in het schuurtje van oma. In het schuurtje liggen nog veel meer spullen. Zou je met die spullen ook kunnen spelen? Dat klinkt wel leuk maar wat doe je er dan mee?

Wat beleven we met Pompom?

De kinderen helpen Pompom met het bedenken van allerlei spelletjes met de spullen uit het schuurtje, zoals dozen en planken. En in de tuin is nog veel meer te vinden. Kijk samen met uw kind ook eens in een opslagruimte of in de schuur. Vinden jullie ook materiaal waarmee je buiten kunt spelen? We zijn benieuwd naar jullie ideeën!

Samen met Pompom ontdekken we ook waar we in onze buurt fijn kunnen spelen, op welke plekken je beter niet kunt spelen en waarom dat zo is. Als het veilig is op de stoep kunnen we er in elk geval heel wat leuke spelletjes doen.

Wat doen we in de groep?

  • Als je in een speeltuin speelt, zijn veel speeltoestellen hoog of ga je van hoog naar laag; bij het klimmen, glijden en bij het wippen. In de groep maken we een trap. We ontdekken wat hoog en laag is door eroverheen te lopen.
  • We spelen met materiaal dat we buiten vinden; schatten uit onze tuin! In de rekenhoek sorteren we de schatten en tellen we hoeveel er van elk zijn. Uw kind mag van thuis ook schatten meenemen voor in de rekenhoek. Denk bijvoorbeeld aan mooie schatten die je buiten kunt vinden, zoals steentjes, takjes en bladeren.
  • We spelen ook allerlei spelletjes in de groep. Spelletjes die je thuis ook op een plein of op de stoep kunt spelen, zoals knikkeren en hinkelen.
  • Wat kan er per ongeluk mis gaan als je aan het spelen bent? Zoals een bal die in de tuin van de buurvrouw rolt. Wat kun je dan doen? Ook daarover praten we.

Wat beleven we met Zoem?

  • Pompom en Loeloe eten kersen van boer Jop. Als je een kers eet, mag je de kersenpit uitspugen. We oefenen dit door in de spiegel te kijken en /p/ te zeggen. We ontdekken zo wat je dan hoort. Maar we spugen niet echt! De kinderen voelen met hun vingers aan hun lippen. Je lippen maken dan zachte plofjes.

Een kijkje in de groep

  • In de bouwhoek maken we een glijbaan voor Pompom. We bedenken hoe hoog en hoe steil de glijbaan moet zijn. Hebt u Pompom al naar beneden zien glijden? Hij vindt het erg leuk!
  • Op de ankerflap schrijven we op welke spelletjes we allemaal op de stoep kunnen spelen. Komt u eens kijken? Er staat vast ook een spel bij dat u thuis samen met uw kind kunt doen.

Samen praten

  • Vertel aan uw kind hoe u vroeger buiten speelde en waarmee u graag speelde. Denk bijvoorbeeld aan knikkeren, hinkelen, touwtjespringen, elastieken, enzovoort. Vertel over de spelregels. Hoe gaat het spel? Niets is leuker dan daarna samen het spel te spelen.
  • In de groep praten we over plekken waar je fijn en veilig buiten kunt spelen en waar het niet veilig is om buiten te spelen. Praat hier samen met uw kind ook over. Waar in jullie omgeving kom je veel verkeer tegen? Waar weinig?

Samen doen

  • Neem een voorwerp, bijvoorbeeld een balletje. Uw kind mag niet kijken. Verstop het balletje en laat uw kind zoeken. Lukt het hem of haar de bal te vinden? Daarna mag uw kind de bal voor u verstoppen.
  • Maak een gat in een lege doos. Laat uw kind er iets instoppen wat je vindt als je buiten speelt, zoals gras of afval, bijvoorbeeld een flessendopje. Let op dat u het niet ziet. Probeer maar eens door het gat te voelen. Lukt het om te raden wat het is? Lukt het daarna ook uw kind om te ontdekken wat u in de doos hebt verstopt?

Van thuis naar school

Wat doet uw kind buiten het allerliefste? Ontdek dit samen. Maak een foto van uw kind bij dit spel of deze activiteit of laat uw kind er een tekening bij maken. Schrijf er ook iets bij. Wat is uw kind aan het doen? Wat vindt hij of zij zo leuk?