Groep 1/2b

Groep 1/2b

Periode maart-april 2018

 

De komende periode werken we in de groep met het anker Dieren van Schatkist.

Pompom heeft een heel speciaal knuffelbeest, een zandbakaap. Tim heeft geen dierenknuffel maar een echte spin, een tarantula! Pompom vindt de tarantula eng. We praten over gevoelens, zoals bang zijn. We leren ook andere dieren kennen: boerderij- en huisdieren, zoals een konijn, hamster, geit, hond en parkiet. We leren over de woonplek, het spelen, het eten en de jongen van deze dieren. We bedenken waarmee de dieren graag spelen en maken zelf speeltjes voor de dieren. Tot slot praten we over fantasiedieren. De kinderen gaan hun eigen fantasiedier bedenken en zelf maken.

Uw kind mag een dierenknuffel meenemen naar school. Laat uw kind een knuffel kiezen die een tijdje op school mag blijven.

Wat doen we nog meer in de groep?

  • We bekijken de dierenknuffels die we mee naar school hebben genomen. Wat is er bijzonder aan de knuffels? Welke horen bij elkaar en waarom? We praten ook over een naam voor het dier en wat we weten over het dier. Bijvoorbeeld waar het woont en wat het eet. Alle dierenknuffels krijgen een plek in de klas. Komt u eens kijken?
  • We onderzoeken welke speeltjes dieren leuk vinden en maken zelf ook speeltjes voor dieren.
  • We leren over het konijn, de hamster, de geit, de hond en de parkiet. We lopen en bewegen als een dier door de speelzaal en we bedenken met welke geluiden we dieren naar ons toe kunnen lokken. Natuurlijk proberen we deze geluiden ook zelf te maken!

 

 

 

 

 

 

 

Wat beleven we met Zoem?

Zoem speelt een spelletje met Tim, Pompom en Loeloe. Zoem moet een dier bedenken met /ij/. Hij gaat op zoek en ontmoet zijn nieuwe vrienden Tijl en Rein. Samen met Zoem ontdekken de kinderen dat /ij/ en /ei/ in Tijl en Rein hetzelfde klinken maar dat de letters er verschillend uitzien. We praten door over de letter /ij/ en ontdekken in de spiegel dat onze mond langzaam dichtgaat als je /ij/ zegt.

                                              Een kijkje in de groep

  • In de huishoek verzorgen we dieren. Komt u eens kijken hoe wij dat doen? Uw kind kan er vast iets over vertellen.
  • In de zandtafel maken we een kinderboerderij. Eerst maken we in het zand een indeling en dan richten we de boerderij in met hekjes, ander materiaal en natuurlijk dieren. We vinden het leuk als u komt kijken naar de boerderij.
  •                                            Samen praten

Heeft uw kind een huisdier? Praat samen met uw kind over de woonplek, het eten en de verzorging van het dier. Maak een foto van uw kind bij de woonplek (kooi, hok, kom, terrarium stal). Geef de foto mee aan uw kind. In de klas praten we er graag verder over.

 

                                                        Samen doen

  • Ga samen naar een (speel)boerderij of kinderboerderij. Welke dieren zijn er? Wat weet uw kind al over de dieren? En wat eten de dieren en hoe wonen ze? Welk dier vindt uw kind het leukst?

Laat uw kind al zijn of haar knuffeldieren verzamelen. Richt ergens een hoekje in waar uw kind net kan doen alsof hij of zij de dieren echt moet verzorgen. Laat uw kind hokken maken van bijvoorbeeld blokken rondom de dieren. Uw kind kan eten voor het dier zelf maken door het te tekenen op papier en uit te knippen. Leg zo veel mogelijk echte materialen bij de dieren, zoals een veger om de hokken schoon te maken, een bakje waaruit gegeten kan worden en een borstel om de dieren te borstelen. Laat uw kind meedenken over wat hij of zij nodig heeft om goed voor de dieren te kunnen zorgen

Juffrouw Rianne Groenenboom

Welkom bij mij in groep 1/2B. Op dinsdag t/m vrijdag ben ik jullie juffrouw.

groenenboom@waterschip.nl


Juffrouw Clemy van Harten

Op maandag ben ik jullie juffrouw.

harten@waterschip.nl