Groep 1/2b

Groep 1/2b

Beste ouder(s),

In de komende periode werken we in de groep met het anker Wonen van Schatkist. Pompom wil namelijk ergens anders wonen. We onderzoeken hoe het droomhuis van Pompom eruitziet. Daarvoor bekijken we eerst hoe we zelf wonen en hoe een huis er vanbinnen uitziet. Wat is er in de verschillende kamers te doen en te zien? Is er een verdieping of een zolder? We kijken ook naar de buitenkant van huizen. Wat is hetzelfde en wat is anders bij verschillende soorten huizen? Pompom ontdekt dat hij het liefste in de buurt wil wonen en verhuist in de klas naar een andere plek. Wat komt er allemaal bij kijken als je verhuist? Hoe voel je je snel op je gemak?

We willen graag een foto van uw kind bij jullie huis. Zo kunnen we er in de klas over praten. Wilt u een foto aan uw kind meegeven?

Wat doen we nog meer in de groep?
• We lopen door de wijk van de school en ontdekken wat voor soort gebouwen er staan.
• Elk huis heeft een eigen deurbel. Elke deurbel klinkt weer anders. We onderzoeken hoe een deurbel kan klinken en welk geluid we zelf het leukste vinden.
• We verkennen hoe je spullen voorzichtig in een doos kunt inpakken, zonder dat ze breken. Hoe kun je zo veel mogelijk spullen in een doos stoppen?
• Omdat Pompom te weinig ruimte heeft voor al zijn spullen, bouwen we een berging voor hem. We oefenen in de bouwhoek met het metselen van ‘halfsteensverband’.
• We hebben veel huizen gezien en bedenken wat we het mooiste huis vinden. We ontwerpen een droomhuis. U mag alle droomhuizen komen bekijken. U ontvangt hiervoor nog een uitnodiging.

Wat beleven we met Zoem?
Zoem heeft een nieuw vriendinnetje meegebracht, Lies, een klein muisje. Ze woonde in de keuken van oma, maar daar was veel te veel lawaai voor haar. Lies kan daar niet zo goed tegen. We moeten dus héél zachtjes praten en oefenen zo om héél zachtjes ‘ie’ te zeggen. Ondertussen kijken we in de spiegel naar onze mond en ontdekken dat onze lippen bijna dicht en gespreid zijn. Dat is net zoals wanneer je lacht.

Hoe kunt u aansluiten bij het anker?

Samen praten
• Praat samen over ‘je thuis voelen’. Waar in huis is uw kind graag en voelt hij of zij zich prettig? Hoe komt het dat het daar zo leuk of fijn is? Kijk daarna samen naar het digitale prentenboek ‘Mejuffrouw Muis en haar heerlijke huis’, bijvoorbeeld op http://www.schooltv.nl/video/mejuffrouw-muis-en-haar-heerlijke-huis-prentenboek-uit-koekeloere/. Praat nog even door over het prentenboek. Wat heeft mejuffrouw Muis gedaan om zich thuis te voelen? Herkent uw kind dat? Wat zou uw kind doen om zich ergens thuis te voelen?

Samen doen
• Loop samen met uw kind door het huis. Hoe heet elke ruimte en wat kun je daar doen? Laat uw kind vertellen over de verschillende kamers. Loop ook naar boven als uw huis een tweede of derde verdieping heeft. Vertel daarbij wat jullie doen en laat uw kind vertellen wat hij of zij allemaal al weet. Loop daarna nog eens een rondje om jullie huis (of gebouw wanneer het geen vrijstaand huis betreft). Hoe ziet het huis er aan de buitenkant uit? Kunnen jullie ook de stenen zien en hoe ze zijn gemetseld? Laat uw kind kijken en aan de muur voelen. Tot slot probeert uw kind de deurbel uit. Hoe klinkt de bel?

Juffrouw Rianne Groenenboom

Welkom bij mij in groep 1/2B. Op dinsdag t/m vrijdag ben ik jullie juffrouw.

groenenboom@waterschip.nl


Juffrouw Clemy van Harten

Op maandag ben ik jullie juffrouw.

harten@waterschip.nl